Veel geld besparen op je internet-, telefoon- en TV-abonnementen? Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen! Alleen al door jaarlijks de tarieven van verschillende aanbieders te vergelijken, kun je veel geld besparen. We geven je in dit artikel veel handige tips waarmee je direct aan de slag kunt.
Afhankelijk van je woon- en werksituatie kan het voordelig zijn om alle diensten in één pakket bij dezelfde provider af te nemen óf om losse abonnementen bij verschillende providers af te sluiten. Voor je mobiele abonnement is het het voordeligst om een SIM-only abonnement af te sluiten en een nieuwe telefoon los aan te schaffen, op het moment dat je een andere telefoon nodig hebt.
Stappenplan
- Bepaal wat je nodig hebt: internet, mobiel, TV?
- Bepaal de hoeveelheid die je nodig hebt: internetsnelheid, mobiele databundel, belminuten, zenderpakket
- Gebruik een vergelijkingssite om een idee te krijgen welke aanbieder een goed aanbod heeft voor jouw wensen
- Bepaal of een alles-in-éénpakket bij één aanbieder aantrekkelijk is voor jou, óf dat het juist voordeliger is om losse abonnementen af te sluiten bij verschillende aanbieders
- Vergelijk de voorwaarden op vergelijkingssites altijd met de voorwaarden op de site van de aanbieder voordat je een abonnement afsluit. Soms heeft de aanbieder net iets gewijzigd, wat nog niet verwerkt is op de vergelijkingssite.
- Sluit een nieuw abonnement af bij een andere aanbieder óf beding betere tarieven bij je huidige aanbieder
Waarop moet ik letten?
Internetabonnement
Downloadsnelheid / uploadsnelheid
Het belangrijkste bij de keuze voor een internetabonnement is om naar de snelheid te kijken. De volgende vuistregels helpen je om de juiste keuze voor jouw abonnement te maken:
- 20 Mbit/s: voldoende om te internetten, mailen en beperkt videostreamen voor één persoon
- 50 Mbit/s: prima voor een gemiddeld gezin: internetten, mailen, thuiswerken en videostreaming zonder dat je last van elkaar hebt
100 Mbit/s: als je intensief videostreaming gebruikt, bijvoorbeeld Netflix in 4k resolutie en online videogaming
Mobiel abonnement
Voor je mobiele abonnement moet je letten op:
- De kwaliteit van het netwerk in de regio waar jij woont en werkt
- De vaste kosten van het abonnement en de verbruikskosten voor mobiele data, belminuten en gebruik in het buitenland
- De looptijd van het contract en contractbeëindiging
Het gemakkelijkst is het om op je laatste drie facturen te zien hoeveel minuten je hebt gebeld en hoeveel data je hebt gebruikt. Bereken het gemiddelde en je weet vervolgens hoe groot je nieuwe abonnement moet zijn. Als je verwacht dat het gebruik van je mobiel onderweg toe- of afneemt, kun je hier rekening mee houden bij het uitkiezen van je nieuwe abonnement.
Als je nog geen abonnement hebt of je kunt je facturen niet vinden, dan kun je hieronder een aantal richtlijnen vinden om te bepalen wat je nodig hebt.
Belminuten vuistregel
- 50-100 minuten: sporadisch een kort gesprek
- 100-300 minuten: vooral korte gespreken, sporadisch een lang gesprek
- 500-1000 minuten: regelmatig langere gesprekken
- Onbeperkte bundel: vaak langere gesprekken
Mobiele data vuistregel
- 500MB-1GB: Je gebruikt meestal WIFI, maar soms app je een keer onderweg
- 1-2GB: Je bent onderweg bereikbaar en gebruikt soms navigatie
- 2-5GB: Je bent onderweg bereikbaar en streamt regelmatig muziek (bv. Spotify)
- 5-10GB: Je bent veel onderweg, streamt muziek en kijkt video’s
- 15GB-onbeperkt: Je bent veel onderweg, download en upload vaak video’s
Dataverbruik controleren op een Android telefoon:
- Ga naar Instellingen
- Kies Verbindingen
- Kies Gegevensgebruik
- Bekijk hier je datagebruik per maand
Dataverbruik controleren op iPhone:
- Ga naar Instellingen
- Kies Mobiel netwerk
Scrol naar beneden voor een overzicht van je mobiele dataverbruik
TV en streamingdiensten
Als je een TV-pakket wilt uitkiezen, is het slim om eerst na te gaan of je nog regelmatig TV kijkt door van kanaal naar kanaal te zappen of dat je meestal ‘on demand’ via een app of streamingdienst kijkt.
Op basis hiervan kun je besluiten of je echt een ‘TV abonnement’ wil via bijvoorbeeld KPN of Ziggo of dat een online TV abonnement (bijvoorbeeld NLZiet, NPO Plus, Digitenne) beter aansluit op jouw kijkgedrag.
Denk natuurlijk ook na over je budget. Hoeveel wil je maximaal uitgeven om TV te kijken? Bepaal één budget dat je maximaal voor TV-kanalen en streamingsdiensten (Netflix, HBO, Disney+, Amazon Prime) wilt betalen.
Noteer je favoriete kanalen en streamingsdiensten.
Op basis van je budget, kijkgedrag en favorieten bepaal je nu welk abonnement het beste bij jou past. Lees ook het artikel hieronder over alles-in-éénpakketten.
Vaste telefonie
Vaak is dit een onderdeel van een alles-in-éénpakket, voor een klein bedrag toe te voegen aan internetabonnement als je hiervan gebruik wilt maken.
Alles-in-éénpakket
Veel aanbieders bieden een alles-in-éénpakket aan. Dit pakket is tegenwoordig vooral een internetabonnement dat is aangevuld met digitaal TV-pakket en desgewenst vaste telefonie. Als je bij dezelfde aanbieder ook een mobiel abonnement afsluit levert het vaak een korting op, verdubbeling van je mobiele data of extra TV-kanalen of streamingdiensten.
Dit pakket is voor veel mensen de goedkoopste oplossing, maar vanwege de vele verschillende diensten in het pakket erg lastig om te vergelijken. Daarom is het belangrijk om, voordat je gaat vergelijken, goed na te denken wat je nu eigenlijk nodig hebt.
Vergelijkingswebsites
Op internet zijn er veel vergelijkingswebsites te vinden, voorbeelden hiervan zijn:
Consumentenbond Alles-in-éénpakket
Tip: onderhandelen!
Biedt een andere aanbieder een lager tarief dan je huidige aanbieder, maar wil je liever niet overstappen? Neem dan contact op met je huidige aanbieder en vraag om een korting om te blijven.. Je zal verbaasd zijn hoeveel korting en extra’s ze aanbieden om te blijven!